Cel mai spectaculos traseu montan Via Ferrata din România, inaugurat de alpinistul Constantin Lăcătușu

Primul român pe Everest, cunoscutul alpinist Constantin Lăcătușu, a inaugurat cel mai nou și mai lung traseu montan de via ferrata din România – Via Ferrata Astragalus.

 

 

 

Situat în inima Rezervației Naturale CHEILE ȘUGĂULUI – MUNTICELU, localitatea Bicaz Chei (județul Neamț), Via Ferrata Astragalus aduce o noutate absolută pentru România – o activitate de aventură și recreere în natură, la mijlocul dintre escaladă și drumeție montană.

Traseul este primul proiect de acest gen din România realizat conform standardelor occidentale, după modelul celor din Austria și Germania, cu sprijinul HeidelbergCement România, lider pe piața materialelor de construcții din România, cu o lungă tradiție în susținerea proiectelor de conservare a biodiversității. Investiția totală se ridică la aproximativ 20.000 de euro.

 

Ce este un traseu de via ferrata?

Via ferrata aduce o noutate pentru România, fiind o activitate de aventură în mijlocul naturii. Activitatea de via ferrata s-a dezvoltat ca o activitate de recreere de tip outdoor, care combină escalada și drumeția montană, având un potențial foarte mare de dezvoltare în România. Denumirea provine din italiană, unde înseamnă „drum de fier”.

Pe lângă peisajul deosebit și patrimoniul natural de excepție, situl în care se află Via Ferrata Astragalus, Cheile Șugăului-Munticelu, un sit NATURA 2000, găzduiește o specie de plantă unică, care a fost identificată aici pentru prima dată în lume – Astragalus pseudopurpureus. Cea mai mare parte a populației acestei plante (95% din totalul mondial) se găsește doar aici, fiind semnul distinctiv al rezervației.

 

Kit obligatoriu de escaladă

Lungimea totală a traseului de via ferrata este de 600 de metri, dus-întors, incluzând aproximativ 400 de metri de secțiune totală de mică dificultate și o secțiune totală de aproximativ 200 de metri de dificultate medie. Peretele de stâncă are o înălțime de circa 170 de metri, cu plecare de la cota 730 m, și sosire în punctul culminant la cota 900 metri. Pe toată lungimea sa există un cablu de oțel fixat în stâncă, de care se prind sistemele de siguranță, iar acolo unde traseul permite, există trepte metalice pentru o ascensiune mai ușoară.

Pentru parcurgerea traseului de via ferrata din Munticelu, este necesară utilizarea unui echipament obligatoriu, iar tehnica de parcurs este asemănătoare celei din parcurilor de aventură. Pe lângă kit-ul obligatoriu, care include un ham și o cască și care se închiriază de la fața locului, vizitatorii trebuie să poarte o încălțăminte corespunzătoare, adaptată condițiilor meteorologice.

 

 

Cum se ajunge la Via Ferrata Astragalus?

Traseul de via ferrata este ușor accesibil publicului, acesta fiind situat la 18 km de fabrica de ciment HeidelbergCement de la Tașca, pe drumul spre Lacul Roșu, vizavi de cariera de calcar din Bicaz Chei. Intrarea se face chiar din DN 12C, care leagă Transilvania de Moldova. Ca bază de plecare este cabana Ecolog, unde este și sediul administrativ al ariei protejate. Traseul va fi deschis tot timpul anului, exceptând iarna.

Parcurgerea traseului propriu-zis va costa circa 10 lei/persoană, cu închirierea echipamentul special de urcare.

 

Jurnalisti si bloggeri, la lansarea oficiala a traseului.

 

Cel mai ambițios proiect de educație ecologică și conservare a biodiversității

Investiția Via Ferrata Astragalus este un element de infrastructură care este integrat într-un proiect mai complex – Management Conservativ pentru o minune a naturii, o activitate finanțată de Uniunea Europeană. Clubul MONTAN ROMÂN și HeidelbergCement România au încheiat un parteneriat la finalul anului 2015 pentru construcția acestui traseu de Via ferrata în interiorul Rezervației Naturale CHEILE ŞUGĂULUI – MUNTICELU.

„Via ferrata aduce o premieră pentru țara noastră, o activitate de aventură cu un potențial fantastic de dezvoltare, prin care ne dorim să aducem un public cât mai larg în mijlocul naturii. Via Ferrata Astragalus este primul traseu din România realizat după standarde occidentale, după modelul celor din Austria și Germania. Diferența dintre un traseu de via ferrata și un parc de aventură este că aici ne aflăm în mijlocul naturii sălbatice. Și nu oriunde, ci într-o zonă spectaculoasă –  Cheile Șugăului-Munticelu, un sit NATURA 2000. Le mulțumim partenerilor de la HeidelbergCement România pentru că ne-au ajutat să facem din această idee o realitate”, a declarat Constantin Lăcătușu, inițiatorul proiectului și președinte al Clubului MONTAN ROMÂN, Custodele Rezervației Naturale CHEILE ŞUGĂULUI – MUNTICELU. 

 

Constantin Lacatusu, prim plan

 

„Propunerea Clubului Montan Român, custodele Rezervației Naturale, a venit ca o completare firească a strategiei HeidelbergCement România în ceea ce privește implicarea în proiecte de responsabilitate socială în comunitățile locale unde activăm. Parteneriatul reflectă cel mai bine interesul companiei pentru dezvoltarea comunităților, prin dezvoltarea și promovarea zonelor turistice de interes, cât și pentru promovarea și protejarea biodiversității locale, prin acțiuni de educație ecologică și promovare  a activităților outdoor de sporturi montane”, a declarat Florian Aldea, Președinte – Director general al HeidelbergCement România.

 

Despre Rezervația Naturală CHEILE ŞUGĂULUI – MUNTICELU

 Adevărat muzeu în aer liber, rezervația Cheile Șugăului – Munticelu, situată în imediata vecinatate a Parcului Național Cheile Bicazului – Hășmaș, se individualizeaza printr-un peisaj montan unic și un patrimoniu natural excepțional, pe o suprafață relativ mică (90 ha cf. Legii 5/2000, în realitate cca. 300 ha, după ultimele cartări, incluzând zonele tampon).

Caracteristica rezervației este dată de densitatea și varietatea speciilor vegetale și animale de interes comunitar și național (rare, foarte rare, endemice), fenomen favorizat atât de poziționarea bio-geografică, cât și de condițiile locale (relief, climă, sol, antropizare scăzută și reparabilă).

 

Previous Post

Saint Ana Lake Exterra 2017 – triatlon race & festival

Next Post

Cum a fost la cea de-a 4-a ediție Vidraru Bike Challenge

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Scroll to top