“Bicicleta, zăpada şi pârtia se întâlnesc într-un nou sport!”, titra New York Times într-un articol în care se făcea referire la snowbike. Nu e tocmai un sport nou însă, chiar dacă în România puţini au auzit despre, şi, probabil, şi mai puţini îl practică.
Pârtiile din Elveţia, Austria, Italia sunt împânzite însă de aceste jucărioare simpatice, colorate, cu care trăieşti senzaţii tari din vârful pârtiei şi până la bază, ca după aceea să porneşti din nou.
“Snowbike-ul provoacă dependenţă”, spun Manuela şi Răzvan Bălan, primii români care s-au gândit să importe şi să comercializeze în România simpaticele biciclete (http://www.snowbike-romania.ro). Modelele sunt aduse de la cei care le-au produs prima prima dată, este vorba despre compania Brenter.
Părintele acestui sport e Engelbert Brenter, el a patentat primul “sit-ski“, la 10 martie 1949, şi de atunci şi până astăzi snowbike-ul s-a îmbunătăţit continuu ca model, ajungând la actuala sa formă, din materiale ca aluminiu sau titan.
Nu trebuie să ştii să schiezi
Ca şi echipament, practicanţii au nevoie de clăpari sau ghete de snowboard, la care se ataşează miniskiuri. E ca şi cum te dai cu skiurile, stai jos pe un fel de şa de bicicletă şi îţi poţi ghida traseul cu ajutorul unui ghidon.
Manuela Bălan spune că oricine poate învăţa să se dea pe pârtie cu un snowbike: “Chiar dacă nu ştii să schiezi şi chiar nici să mergi pe bicicletă, nu-ţi ia mai mult de o oră-două pe pârtie, ca să înveţi. Se poate practica pe orice tip de zăpadă: pârtie bătută, zăpadă îngheţată, udă, sau powder (adică zăpadă afânată)“. Preţurile pentru o astfel de bicicletă variază, în funcţie de cine ce vrea să facă cu ea, între 1.000 şi 2.200 de euro.
Cam aşa arată nebunia asta:
[youtube=http://www.youtube.com/watch?v=nX4MZfAcE1Y&feature=related
Manuela Bălan şi soţul ei au învăţat să se dea cu un snowbike pe pârtiile din Austria, de la nepoţii lui Engelbert, care îi duc inventatorului afacerea mai departe. Iar unul dintre aceşti nepoţi, Harald Brenter pe numele lui, deţine un record în snowbike, stabilit în martie, acum patru ani: 62 de coborâri pe bicicleta-ski, cu o viteză medie incredibilă, de 107 km/h, într-o singură zi.
În anii ’60,’70, sportul acesta era un privilegiu gustat de starurile de cinema, politicienii momentului, vedete ca membrii formaţiei Beatles şi chiar familia princiară Monaco. Există o înregistrare cu Grace Kelly şi Rainer al III-lea de Monaco – prinţul cu care s-a căsătorit vedeta americană, devenind Prinţesa Grace de Monaco – înfăţişându-i pe pârtie, distrându-se cu bicicleta pe zăpadă.
[youtube=http://www.youtube.com/watch?v=cG28KyV6MII]
Partea bună e că sportul acesta se adresează tuturor: şi copiilor şi riderilor profesionişti dar şi celor care vor să încerce ceva alternativ schi-ului sau snowboard-ului. Vă las cu o sesiune de snowbike mai periculoasă, aşa cum ne place nouă 😉
[youtube=http://www.youtube.com/watch?v=VGkWJ7yQ9-4&feature=related]
3 Comentarii
Copii…..in calitate de practicat al acestui sport va sugerează o documentare mai in amănunt…..acest sport a apărut in urma cu aproximativ 150 de ani, iar Brenter nu este ,,parintele” ci doar un producător. Va trimit si un link pt documentare … http://www.ski-bike.org/history.html
Buna, anonim. Din pacate, nu pot fi de acord cu tine. Am citit ce mi ai trimis, ia uite ce scrie: „Prior to this time, skibikes were essentially transportation vehicles, a steer-able sledge with runners. Utilizing the principles of skiing, Mr. Brenter replaced the runners with real skis, added a suspension system and began utilizing short foot-skis. The end result of these changes was a slope useable device capable of skidded turns and speed control. These user- friendly attributes were a major contributing factor in the transformation of skibiking into the recreational “sport” that we know today.” Asta inseamna ca abia cu Brenter skibike ul a inceput sa fie folosit pentru sport. Inainte de asta, era doar un mijloc de transport.
Norht Legion SMX, at this moment… the best..!