Vlad Stoica, Ocean Lava Planet Romania 2017: “Piața de triatlon crește cam cu 8% pe an”

Pe 24 iunie debutează în România, la Mamaia, o nouă competiție tip halfironman, de data aceasta una fără diferență de nivel. Un concurs de viteză, sub egida licenței internaționale Ocean Lava Planet, care iată, ajunge și în România, prin Smartatletic. Am vorbit cu Vlad Stoica, preşedintele Clubului Sportiv Smart Atletic, despre ce ne așteaptă în iunie, despre piața internă de triatlon și anduranță și despre peisajul competițional de la noi.

Ocean Lava Romania face parte din seria de triatlonuri Ocean Lava Planet, un  brand internațional de triatlon care a luat naștere în Lanzerote în 2014, odată cu triatlonul Ocean Lava Arecife – Lanzerote. Acum a devenit un succes pe tot globul, având deja 16 țări sub licență.

Ocean Lava Mamaia este parte și din circuitul pe distanță semi lungă al Federației Române de Triatlon – FRTRI Halfdistance Triathlon Series Events, alături de alte trei competiții, cea de la Mamaia fiind a doua etapă din serie.

 

Vlad Stoica

Salutări, Vlad, cum/de ce v-ați gândit la licența Ocean Lava Planet? Care este specificul acestui tip de cursă/franciză?

Vlad Stoica: Ne-am propus să organizam un triatlon pe distanța half ironman numai dacă reușim să luăm o licența internațională sau dacă reușim să internaționalizăm propriul nostru brand, TriChallenge 113.

Am fost în discuții și cu Challenge Family și cu Ironman, numai că piața nu este pregatită pentru un astfel de brand deoarece costurile aferente (licența, banii de premii, costurile de organizare, sloturile pentru calificare la campionatul mondial etc) sunt enorme.

O altă problemă ar fi lipsa unui număr suficient de mare de participanți la nivel local și nu în ultimul rand taxa de participare extrem de mare.

Varianta cu internaționalizarea brand-ului TriChallenge 113 ar fi fost un proiect costisitor de 3 până la 5 ani, dar între timp a apărut această oportunitate cu Ocean Lava Planet, o licență nouă, mai accesibilă și mai flexibilă care a pornit din Lanzerote în 2014 și care a prins foarte rapid deorece a acoperit un vid lăsat de Ironman și Challenge Family.

Pentru noi a fost foarte important că toate cursele sunt încurajate să își păstreze propria cultură și identitate și în paralel trebuie să garanteze și să aprobe standardele ridicate impuse de licența Ocean Lava.

 

(c) radu-cristi

Practic, avem încă o competiție de half ironman în circuitul intern de triatlon, prin proba HERO.

Piața de triatlon crește cam cu 6- 8% pe an, factorul limitativ fiind de natură economică, deoarece triatlonul este un sport scump și poate să fie practicat la nivel amator de persoane al căror venit lunar trebuie să depășească 1000 euro pe lună. Acest lucru înseamnă că vorbim de un sport care se adresează unui segment destul de mic.

 

Crezi că a crescut numărul sportivilor români care vin înspre triatlonul de anduranță?

Triatlonul pe distanța semi lungă și lungă sunt super nișă – avem un pic 350 peste 200 de participanți activi, iar dorința noastră este să îi stimulăm pe cei care se pregătesc pentru triatlon olimpic să facă saltul pe distanța half.

Chiar venim în sprijinul lor și cu un program de antrenament care îi va ajuta să facă acest salt în numai 8 săptamăni. Va ajuta foarte mult în dezvoltarea acestei nișe și faptul că traseul de la Ocean Lava Mamaia va fi plat și rapid.

Baieții de la X-Man și Transfier au facut o treabă bună și au stimulat dezvoltarea acestei zone de concurenți, deși traseul ambelor competiții este unul dificil.

Eu zic că faptul că intram și noi cu Ocean Lava în acest peisaj cu un traseu plat și rapid și cu o abordare premium, va stimula și mai mult acest mic segment. Practic, acest gen de traseu este veriga lipsă din peisajul autohton de triatlonuri pe distanța semi lungă.

 

Cum vezi peisajul sportului de anduranță în România la acest moment?

Sportul de anduranță este în crestere, asta este clar, acum ramâne de văzut daca  factorul economic și social va pune frână acestei dezvoltări. Abia după ce au asigurate nevoile de bază oamenii pot să se gândească și la practicarea unui sport, indiferent dacă este unul de anduranță, unul de echipă sau pur și simplu mersul  la sală.

Dintre toate, piața de alergare crește cel mai rapid deoarece este un sport mult mai accesibil, și se adresează unui segment de populație mai larg, cam de 15-16% .

Pe câți participanți străini mizați?

Anul acesta pe sub 5%, deoarece competiția este anunțată foarte din scurt. În schimb, anul viitor mizăm pe mult mai mult. Iar în 3-4 ani credem că 50% din concurenți vor fi străini.

 

(c) radu-cristi

Cu ce provocări noi vine acest tip de eveniment pentru voi, ca organizatori?

Cea mai mare provocare este faptul că avem nevoie de 1 membru staff la 2,5 participanți. Numai pe  traseul de ciclism o să avem suficienți oameni încat să organizăm 2 triatlonuri obișnuite ?.

Și traseul de alergare va fi o provocare, dar având în vedere că nu exista trafic auto pe promenadă este mult mai ușor de gestionat.

 

(c) radu-cristi

Înțeleg că evenimentul face parte dintr-un program mai amplu de promovare a litoratului românesc la nivel internaţional ca staţiune turistică pentru sportivii amatori sau de performanţă.

Viziunea primarului este sa transforme stațiunea Mamaia în destinație turistică sportivă, urmând astfel un trend mondial firesc și foarte benefic pentru comunitatea locală.

De noi ține organizarea acestor două evenimente de triatlon, ambele având ca scop aducerea acestui gen de turiști.

 

Clasamentele la proba HERO înțeleg că se vor face în funcție de fiecare an de naștere.

Licența ne recomandă să facem categoriile pe anul de naștere și nu din cinci în cinci ani, ei considerând că este mai echitabil așa. Noi o să facem clasamente și pe an și din cinci în ani, așa cum sunt obisnuiți participanții la noi.

De premiat o să anunțăm în scurt timp dacă o să premiem primii trei de la categoriile din 5 în cinci ani sau primul de la categoria pe anul de naștere, asta depinde de câți participanți o să avem și dacă o să putem să umplem fiecare categorie de an. Desigur, va exista și clasament open cu premii în bani.

 

Care sunt facilitățile/beneficiile participanților la acest tip de cursă? Organizatoric vorbind.

Ocean Lava Mamaia este un triatlon premium, așadar participanții vor fi tratați ca atare. În primul rând partea de siguranță și de traseu va fi foarte bine pusă la punct, zona de finish va fi impresionantă prin faptul că va exista o zonă de refacere cu masaj și o zonă de revitalizare foarte bogată.

Nu în ultimul rând, kit-ul de participare ar putea să concureze cu kit-ul oricarei competiții de Ironman.

 

De ce crezi ca e nevoie pentru ca din ce in ce mai multi oameni sa vina spre triatlon?

De un context economic mai favorabil și de o schimbare de atitudine.

Previous Post

Ultimele zile de înscrieri la cursa Asaltul Lupilor!

Next Post

Au început înscrierile pentru Maratonul Olteniei!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Scroll to top