Răzvan Pascu este deja foarte cunoscut în comunitatea de călători și călătorii din România. Este tipul ăla care apare în fotografii cu destinații exotice, în toate locurile alea în care visezi să ajungi și tu.
El și-a croit însă atent drumul acesta și nu doar că a visat la ele, dar a găsit si calea prin care să ajungă acolo.
A fost mulți ani la rând cel mai popular blogger de travel, în ultima vreme este în topul celor mai vizibili directori de agenție – a fondat propria agenție de comunicare axată pe turism, Travel Communication România.
A dezvoltat cu conștiinciozitate un business în jurul pasiunii sale și în ultimii 2 ani însoțește grupuri de turiști în destinații exotice ale lumii.
Ne-a spus mai multe despre toate astea în interviul de mai jos:
Roxana Lupu, Adrenallina.ro: Bună, Răzvan! Pe unde te găsește interviul nostru? (am fi surprinși dacă ai spune București 🙂 ).
Răzvan Pascu: Hello. Acum, când scriu aceste răspunsuri, sunt în București, dar mă pregătesc de plecare: voi fi în câteva zile în Japonia cu un grup de turiști.
Privind la anii din urmă, ai putea etapiza evoluția ta în industria de travel?
Acum 8 ani lucram pentru ING și îmi cheltuiam banii din salarii pe călătorii. Apoi am început să scriu pe blogul personal și să îmi construiesc o comunitate pe Facebook.
Ulterior am înființat o agenție de PR care se ocupă de clienți din domeniul turismului. Apoi am investit în alte proiecte care au legătură cu turismul.
De 2 ani călătoresc în destinații din toată lumea împreună cu turiști care descoperă aceste vacanțe premium pe pagina mea de Facebook.
Când ai realizat că poți transforma în business această pasiune?
Atunci când am înțeles că interesul oamenilor vizează păreri realiste și aprecieri obiective în legătură cu experiența de travel. A
tunci când mi-am dat seama că publicul călător are nevoie de onestitate și transparență în informare, iar datorită boom-ului rețelelor de socializare am reușit să fiu mai aproape de nevoile și așteptările lor.
Și atunci când am înțeles că oamenii își doresc să aibă încredere în oameni și că încrederea se câștigă pe termen lung, prin muncă zi de zi.
Ești și ai fost cotat multă vreme primul în topul bloggerilor de travel. De ce a fost nevoie ca să ajungi aici, pe prima poziție, și de câți ani de muncă?
A există o perioadă când mă interesau astfel de topuri, acum nu mai prezintă interes pentru mine. Acum am 2 copii, pentru mine este foarte important să fiu primul în topurile lor. 🙂
Nu mai am ambiții de acest gen și nu doresc să mai demonstrez nimănui nimic. Am muncit și muncesc foarte mult, dar îmi place tot ceea ce fac.
Nici nu mai sunt blogger acum, ci scriu destul de rar pe blog. Sunt mulți alții, mult mai buni, care scriu bine și care alocă timp blogurilor lor.
Este totuși și o bună gestiune de time management la mijloc. Și poate de dispoziție – fotografiile de pe teren, postările pe rețele, răspunsul la comentarii – toate sunt mari consumatoare de energie. Cum reușeșți să te împărți – cu timpul, cu energia?
Sunt foarte ambițios și perseverent. Cele enumerate au devenit automatisme pentru mine, pentru că, inevitabil, pentru a putea fi conectat în permanentă cu publicul tău, trebuie să renunți să le mai privești ca pe niște sarcini, ci mai degrabă că pe niște destăinuiri, contribuții făcute din plăcere.
Astfel că schimbarea această de optică este reciproc avantajoasă, atât pentru mine, cât și pentru cei care sunt interesați de activitatea mea.
Nu fac nimic forțat, nu fac nimic din obligație, chiar îmi face plăcere să ajut cât pot cu informații, să călătoresc cu turiști, să răspund la comentarii și să ajut oamenii să își planifice vacanțe exotice.
Cum te-a schimbat faptul că ai călătorit atât de mult?
Am vizitat peste 70 de țări și pot spune că după fiecare călătorie, „desaga” atârnă tot mai greu. În primul rând, devii mai empatic atunci când pășești pe tăramuri aparent neatinse de civilizație și evoluție, private de resurse esențiale.
Călătoriile reprezintă un izvor nesecat de inspirație, atât profesională, cât și personală. Sunt ca un ciclu de formare permanentă, a cărui absolvire se concretizează în ceea ce oferi tu mai departe lumii.
Și, nu în ultimul rând, la această reinventare continuă au contribuit turiștii pe care i-am cunoscut în cadrul acestor deplasări, oameni speciali, oameni cu personalități diferite, cu profesii diverse, dar legați de aceeași pasiune comună.
Prima călătorie care te-a șocat cultural mai ții minte care a fost?
E greu de spus, dar cred că a fost prima intercontinentală: China.
Ce destinație continuă să te fascineze?
SUA reprezintă una dintre destinațiile mele preferate, în primul rând datorită calității serviciilor turistice pe care le oferă. Apoi, fără intenția de a suna că un clișeu, „visul american” chiar ia naștere la pas prin oricare dintre metropolele sale: Las Vegas, Los Angeles, San Francisco.
Fascinante sunt și plimbările prin natura sălbatică din Tanzania și Zanzibar sau prin fascinanta Japonie.
Ai început în ultimii ani să promovezi circuite turistice exotice, unde ești îndrumător pentru grupuri de turiști. Cum ai ajuns la acest concept și care sunt următoarele circuite pe care le organizezi?
Mi-am dat seama că sunt mulți români dornici să călătorească în destinații exotice, dar și-au pierdut încrederea în agenții de turism.
Mi-am mai dat seama că dintre cei 210.000 de followers pe Facebook sunt mulți care au încredere în mine. Am creat aceste excursii de grup și am căutat să nu dezamăgesc pe nimeni, pun mult suflet în aceste călătorii și turișții cred că simt asta.
Anul acesta am multe excursii de grup planificate, în multe dintre ele mai sunt foarte puține locuri libere: Tanzania și Zanzibar, Coasta de Vest a SUA, croazieră în Alaska și Coasta de Vest a Canadei, America de Sud, Coasta de Est a Canadei și Coasta de Est a SUA, Iran, etc.
Cum ai caracteriza cultura de travel a românilor? Simți că s-a schimbat în ultimii ani? Se călătorește mai mult, s-a schimbat trendul destinațiilor?
Românii sunt din ce în ce mai interesați de călătorii, fiind astfel dispuși să investească mai mult în această pasiune. Tendința românilor de a se îndrepta către destinații exotice a cunoscut o creștere de până la 20-30% anual, în ultimii 3 ani. Tot pe un trend ascendent se situează și numărul celor care călătoresc pe cont propriu în destinații din afara Europei.
Lucrurile se schimbă, piața se schimbă, turiștii au devenit mult mai atenți și mai selectivi, mai ales datorită extinderii ofertei turistice.
Nu se mai lasă păcăliți de prețul cel mai mic, sunt atenți la ceea ce li se promite, sunt interesați de servicii de calitate, vor să descopere cât mai multe locuri și sunt avizi de informații la destinație.
De asemenea, s-a dezvoltat un mecanism excepțional de reglare a serviciilor de turism, chiar de către clienți, respectiv rețelele de socializare; aici sunt împărtășite opinii, feedback-uri, sugestii, astfel că devine din ce în ce mai ușor să faci alegerea corectă.
Ai devenit tată pentru a două oară și știu că ați călătorit destul de mult cu băiețelul vostru, primul născut. Cum se văd călătoriile în noua formulă de familie?
Va fi mult mai dificil să călătorim în 4, dar nu ne lăsăm. Cu primul băiețel, Alex, am călătorit mult, prin toată lumea. Acum cel mic are doar 2 luni, dar ne planificăm să plecăm toți 4 la vară într-o vacanță exotică.
Care este sfatul pe care l-ai oferi părinților cu copii pe acest subiect?
Să nu își uite pasiunile, să nu îi țină într-un glob de cristal pe copii, să călătorească cu copiii și să își trăiască viața la fel de frumos și activ și în familie.
Care crezi că sunt noile trenduri de travel la nivel mondial?
Oamenii călătoresc tot mai mult pentru experiențe și mai puțin pentru a bifa locuri. De asemenea, încep să câștige teren locurile liniștite, retreat-urile și locuri în care poți merge pentru o cură de liniște.
Este un loc în care îți dorești să ajungi și nu ai fost încă? Sau o experiență de travel pe care ti-ai dori să o trăiești.
Mi-ar plăcea să vizitez mai multe insule din Polinezia Franceză și din zona Tahiti. Îmi doresc să ajung și într-o croazieră în Antarctica.
*Fotografii arhiva personala