News

Vine triatlonul Háromszék, Covasna!

 

Asociaţia AlpinSport organizează pe 30 iunie cea de a 27-a ediţie a triatlonului Cupa Háromszék, ce va avea loc pe Valea Crişului și Șugaș Băi, județul Covasna.

Înscrierile se fac online, pe site-ul oficial:  www.alpinsport.ro

 

Vor fi următoarele categorii:

Cross Triatlon – Open, Age Group și ștafetă, vârstă peste 17 ani, distanțe:

1500 m, înot, 30.3 km bicicletă, 7.52 km alergare

 

Cross Triatlon pentru cadeți (14-16 ani):

400 m înot, 9.6 km bicicletă, 1.88 km alergare

 

Cross Triatlon Mini (peste 17 ani)

400 m înot, 9.6 km bicicletă, 1.88 km alergare

 

Proba de înot se va desfășura în lacul de la Valea Crișului iar

proba de ciclism se va desfășura pe diferite trasee între Valea Crișului și Șugaș Băi;

Proba de alergare – Șugaș Băi.

 

Sunt așteptate și echipe în categoria de ștafetă (feminin, masculin, mixt, corporate).

 

Startul se dă pe malul lacului din Valea Crișului.

Localitatea Valea Crișului se află pe drumul județean 121A, din județul Covasna, la 50 km de Braşov şi 10 km de Sfântu Gheorghe. Se poate ajunge de pe DN 12, ieşind din Sfântu-Gheorghe spre Miercurea Ciuc, făcând la prima intersecţie la stânga.

DHL Marathon – inscriere gratuită pentru copii

copii-dhl-marathon

 

Peste două săptămâni, pe 16 iunie, la Cheile Grădiștei – Fundata (Jud. Brașov), se dă startul celei de-a IX-a ediții a DHL Carpathian Marathon. Insscrierea copiilor și a tinerilor sub 18 ani la cursă este gratuită!

Crosul Copiilor este dedicat celor cu vârste cuprinse între 5-13 ani, în trasee care variază ca distanță, de 250 m, 500 m sau de 1 kilometru, în funcție de vârstă.

 

Categoriile de concurs pentru cei mici sunt următoarele:

 

  • Cursa de 250 m, băieți sau fete, cu vârste cuprinse între 5-8 ani;
  • Cursa de 500 m, băieți sau fete, cu vârste cuprinse între 9-11 ani;
  • Cursa de 1 km, băieți sau fete, cu vârste cuprinse între 12-13 ani.

 

Înscrierea gratuită în concurs este valabilă nu numai pentru cei mici, ci pentru toți tinerii sub 18 ani.

DHL Carpathian Marathon crede în dezvoltarea armonioasă prin sport și le oferă acestora posibilitatea de a participa, pe lângă Crosul Copiilor, și în probele de Ștafetă și de Semimaraton, acolo unde limita minimă de vârstă pentru înscriere este de 14, respectiv 16 ani. Proba de Ștafetă le oferă șansa de a-și forma echipe din 3 sau 6 persoane, fie mixte, fie în întregime numai de fete sau de băieți.

 

Toți participanții vor primi medalii la finalul cursei și vor avea parte de multe surprize oferite de sponsorii și de partenerii evenimentului. În plus, ei se vor putea bucura de toate facilitățile oferite de resort, dar și de o atmosferă prietenoasă și de amintiri de neuitat!

Evenimentul este dedicat tuturor pasionaților de alergare, atât celor amatori, cât și celor experimentați, care își doresc să trăiască o experiență montană de vis, în inima uneia dintre ultimele regiuni sălbatice din Europa – munții Carpați.

Oricare dintre probele din concurs le-ar alege, Maraton (42 km), Semimaraton (21 km), Ștafetă (7 km) sau Crosul Copiilor (250 m / 500 m / 1 km), iubitorii de alergare vor avea șansa unică de a explora trasee spectaculoase.

Peste 1,000 de participanți s-au înscris până în acest moment iar inscrierile continuă pe maratondhl.ro. Până pe 14 iunie, taxa de participare este de 125 lei / participant pentru persoanele fizice și 150 lei / persoană pentru companii. Pentru participanții care sunt persoane fizice și doresc să se înscrie în ziua evenimentului, taxa va fi de 150 lei.

 

Suma încasată din taxele de înscriere va fi donată în totalitate Comitetului Național Paralimpic, cauza pe care o susținem pentru al patrulea an consecutiv. Așadar, toți iubitorii de alergare devin și oameni ai faptelor bune, contribuind direct la visurile sportivilor noștri paralimpici, de a face performanță și de a câștiga medalii pentru România, la Jocurile Paralimpice de la Tokyo, din 2020.

Ambasadorii și susținătorii evenimentului din acest an sunt: Gabriela Szabo, Andreea Răducan, Constantina Diță, Miodrag Belodedici, nutriționistul Șerban Damian, Sonia Argint Ionescu, Eli Roman, Dragoș Bucurenci, Andrei Roșu, Marian Drăgulescu și Chef Simona Pope.

 

Ediția 2018 a DHL Carpathian Marathon este organizată de MPG România, lider de piață pe segmentul proiectelor sportive adresate participanților amatori, cu o experiență semnificativă care include organizarea a peste 4.700 de evenimente sportive.

Evenimentul este susținut de Mega Image, în calitate de sponsor oficial, sponsorii Medlife, Canon, Generali, Gatorade, Duracell, GoldNutrition, Salomon și de suporterii Coty, Aqua Carpatica, Running Warehouse Europe, Cheile Grădiștei Resort, Heidi, BMW, Danone, Bono, Barilla, Terrabisco, Terapie prin mișcare, și Easy Plast.

Cursa dedicată copiilor beneficiază de suportul Băncii Transilvania, în calitate de sponsor oficial, și al sponsorilor Boomerang și Danonino.

Companiile Bachmann, iNes, Canon, Anita, Wunderman, Polach Logistics & Transport și Vora Invest susțin echipele de voluntari care aleargă pentru cauza evenimentului.

Organizatorii mulțumesc autorităților: Ministerul Tineretului și Sportului, Romsilva, Parcul Național Piatra Craiului și Carpathia pentru facilitățile oferite evenimentului, dar și partenerilor RoClub Maraton, Superfit și evenimentului partener Bucharest International 10K.

 

Parteneri media: Radio ZU, Adrenallina, Agerpres, Alerg.ro, Auto Bild, Avantaje, Business Cover, Business Review, Libertatea, Men’s Health, Nine O’ Clock, OZB, Romania-Insider.com, Running Mag, Sunt În Formă, 4run.ro.

 

Toate detaliile legate de eveniment sunt disponibile pe site-ul www.maratondhl.ro și pe pagina Facebook DHL Maraton.

Câştigătorii Campionatului European de 24 de ore de alergare

La a 22-a ediţie a Campionatului European de 24 de Ore Alergare de la Timişoara au participat 185 de atleţi din 30 de ţări.

 

 

România a aliniat la start prima sa echipă naţională de ultraalergare şi astfel,  primele recorduri naţionale la Alergare de 24 de Ore aparţin Marei Alexandra Guler-Cionca cu 212.53 km şi lui Florin Sebastian Ioniţă cu o performanţă de 225.98 km.

Clasamentul final arată astfel:

Clasament feminin individual:

  1. Patrycja Bereznowska Polonia 243.35 km (deţinătoarea recordului mondial feminin la proba de 24 ore alergare (259,991 km))
  2. Stine Rex Danemarca  241.92 km
  3. Małgorzata Pazda-Pozorska Polonia 240.69 km

Atletele românce au ocupat poziţia 15 – Mara Alexandra Guler-Cionca cu 212.53 km, locul 29 – Floricica Neacşu cu 194.77 km şi  locul 65 – Ana Maria Roşioară cu 122.28 km.

 

 

 

Clasament masculin individual:

  1. Andrzej Radzikowski Polonia 265.41 km
  2. Stephane Ruel Franţa 263.54 km
  3. Aleksandr Sorokin Lituania 260.99 km

Primul român, Florin Sebastian Ioniţă,  s-a clasat pe locul 22 cu o performanţă de 225.98 km, urmat de  Răzvan Farkas pe locul 48 cu o performanţă de 192,68 km, de Claudiu Gorgan, locul 51, cu 190,44 km parcurşi , de Mihai Vlad Pantiş , locul 61,  175.33 km; David Traian Iancu locul 80, 130.33 km parcurşi şi de Bogdan Ofiţeru, locul 89, cu 112.71 km.

Echipa României a ocupat locul 12 cu 529.59 km parcurşi

Echipe feminin:

Locul 1 – Polonia (720.45 km) echipă formată din Patrycja Bereznowska,        Małgorzata Pazda-Pozorska, Monika Biegasiewicz,  Aneta Rajda,  Milena Grabska-Grzegorczyk.

Locul 2 –Germania (656.24 km) echipă formată din Julia Fatton, Antje Krause,  Anke Libuda, Heike Bergmann, Nadja Koch.

Locul 3 – Marea Britanie (645.06 km) echipă formată din  Tracy Dean, Alison Young, Wendy Shaw

Echipe masculin:

Locul 1  – Franţa (754.62 km), echipă formată din Stephane Ruel, Ludovic Dilmi, Patrick Ruiz, Guillaume Laroche, Thierry Gardent, Piero Lattarico

Locul 2 – Marea britanie (735.15 km) – echipă formată din Daniel Lawson, James Stewart,  Steven Holyoak, Craig Holgate, James Elson, Pat Robbins

Locul 3  – Germania () – echipă formată din Marcel Leuze, Christof Kühner,  Stefan Wilsdorf,  Florian Reus, Stefan Thoms

Echipa României a ocupat locul 11 cu 609.11 km.

Florin Sebastian Ioniţă,  Răzvan Farkas, Claudiu Gorgan, Mihai Vlad Pantiş , David Traian Iancu şi Bogdan Ofiţeru.

Federaţia Română de Atletism şi Super Sports Club s-au implicat în organizarea acestui prim campionat european de atletism desfăşurat în ţara noastră şi, astfel, IAU (Asociaţia Internaţională de Ultraalergare), precum şi toţi sportivii prezenţi, au declarat că a fost unul dintre cel mai bine organizate evenimente de acest gen din Europa.

Campionatul s-a desfăşurat cu sprijinul Ministerului Tineretului şi Sportului şi a demonstrat că România este capabilă să găzduiască competiţii de alergare de de anvergură europeană.

REZULTATELE COMPLETE: http://my3.raceresult.com/98907/

Despre F.R.A.

Federaţia Română de Atletism are un lung istoric, pornit în 1912 prin înfiinţarea Comisiei de atletism, alergări pe jos şi concursuri, parte a Federaţiei Române a Societăţilor Sportive. A urmat înfiinţarea Federaţiei Române de Atletism (FRA), a 19-a federaţie pe lista mondială şi afilierea la IAAF în 1923.  România are numeroşi atleţi medaliaţi cu aur, argint şi bronz la Olimpiadă, Campionatele Mondiale şi Europene de Atletism şi concursuri internaţionale.

Despre Super Sports Club și S24H

Super Sports Club este clubul sportiv din Timișoara partener în organizarea Campionatului European de 24 Ore de Alergare. S24H este competiția de alergare de anduranță cu probe de ultramaraton organizată anual în Timișoara în luna septembrie.

 

Maratonul Olteniei va susține, în 2018, trei cauze sociale

Ediția a VI-a a Maratonului Olteniei va sprijini, anul acesta, nevoile a trei organizații care activează în zona Olteniei: Fundația World Vision România, Asociația „Little People” și Spitalul Județean de Urgențe Vâlcea.

 

Taxele de participare plătite de către sportivii care participă la cursele de trail run și MTB, din cadrul evenimentului vor fi dublate de către CEZ România și direcționate către trei cauze sociale importante pentru comunitatea locală: programul „Pâine și mâine” (Fundația World Vision România), programul zilnic de sprijin psihosocial pentru pacienții din Oltenia (Asociația Little People) și dotarea Spitalului Județean de Urgență Vâlcea cu aparatură modernă AccuVein.

Spre deosebire de edițiile anterioare, anul acesta competitorii vor avea oportunitatea de a selecta programul pe doresc să îl susțină. Tot ce vor avea de făcut este să își exprime opțiunea la ridicarea kiturilor de participare. Astfel, suma finală va fi împărțită direct proporțional cu numărul opțiunilor exprimate de participanții la eveniment.

Cauza socială a Maratonului Olteniei a fost, în fiecare an, un subiect important pentru participanți. De aceea, în 2018, ne-am propus să îi implicăm direct în procesul de decizie și să aleagă cine va fi beneficiarul donației. În felul acesta, păstrăm un dialog deschis cu publicul nostru despre cum evoluează evenimentul, astfel încât să răspundă în continuare obiectivelor lor de viață sănătoasă și acte de caritate.”, declara Martin Zmelik, Country Manager Grupul CEZ în România.

Despre cei trei beneficiari ai Maratonului Olteniei

Fundația World Vision România – „Pâine și mâine”. Fundația World Vision România este cea mai mare organizație, care are peste 28 de ani de programe neîntrerupte în România rurală.

Cu o abordare unică, axată pe dezvoltarea comunității, organizația pune în centrul activității sale bunăstarea copilului, pornind de la premisa că ruperea cercului de sărăcie și vulnerabilitate, în cele mai multe familii cu risc, implică un efort comun de îmbunătățire a calității vieții prin informare, mobilizare civică, implicare și creșterea capacității și responsabilității.

Scopul World Vision România este de a restabili speranța părinților de a-și crește copiii cu demnitate, evitând dependența socială și economică.

Programul „Pâine și mâine” oferă servicii de tip afterschool în comunitățile cu risc ridicat de sărăcie și vulnerabilitate (mese calde și două ore de activități educaționale și ajutor zilnic).

În prezent, acest program susține 1.256 copii. Fondurile direcționate din partea sportivilor Maratonului Olteniei vor fi folosite pentru a contribui la implementarea programului „Pâine și mâine” în Vâlcea, prin dotarea cu piese de mobilier și echipamente a școlilor care oferă programe after-school. Fiecare opțiune exprimată pentru acest program înseamnă o șansă în plus la educație și dezvoltare pentru micuții beneficiari ai acestui program.

Asociația „Little People” – Program zilnic de sprijin psihosocial pentru pacienții din OlteniaAsociația Little People” a fost fondată de către Katie și Shajjad Rizvi, la Cluj-Napoca, din dorința de a oferi adolescenților și copiilor diagnosticați cu cancer sprijinul de care fiecare dintre ei are nevoie. În prezent, asociația colaborează cu centrele oncologice pediatrice din România și Republica Moldova, oferind o gama largă de servicii de înalta calitate, precum programe zilnice de sprijin psihosocial pentru pacienți, evenimente complexe pentru supraviețuitorii de cancer, servicii profesionale în coordonarea voluntariilor, sprijin material pentru spitale, prin renovarea sălilor de joacă și donarea de echipamente medicale.

În 2017, la cererea personalului medical al Departamentului de Pediatrie ÎI, din cadrul Spitalului Clinic de Urgență Județean Craiova, a început implementarea programului de suport psihosocial zilnic pentru pacienții de cancer din zona Olteniei.

De la prima activitatate și până la sfârșitul anului trecut, 60 de copii și adolescenți cu afecțiuni hemato-oncologice au beneficiat de sprijinul voluntarilor și psihologului Little People. Fondurile strânse cu ajutorul participanților la Maratonul Olteniei vor contribui la continuarea acestui program.

Spitalul Județean de Urgență Vâlcea, cu sprijinul Crucea Roșie Vâlcea – Aparatură modernă AccuVein. Spitalul Județean de Urgență Vâlcea este una dintre instituțiile care au beneficiat în trecut de sprijinul oferit de către Grupul CEZ în România. Nevoile sunt, în continuare, mari, iar, de această dată, necesarul pe care Maratonul Olteniei îl va acoperi este reprezentat de un aparat AccuVein.

O situație comună în rândul pacienților secțiilor de urgență și al copiilor, care fac investigațîi în cadrul Spitalului Județean de Urgență Vâlcea este că, atunci când este necesar să li se extragă sânge, mulți dintre ei au dificultăți în găsirea venelor.

Acest lucru se traduce în încercări dificile și proceduri dureroase, care întârzie rezultatele. Situația ar putea fi evitată prin achiziționarea unui dispozitiv AccuVein, care indică amplasarea venei, fiind adecvat pentru reperarea venelor periferice la proceduri medicale precum puncția venoasă. Peste 30.000 pacienți ar putea beneficia anual de acest echipament.

 

În 2017, Maratonul Olteniei a donat echipamente medicale în valoare de 15.000 de Euro Centrului de Transfuzii Vâlcea

 

În 2017, contravaloarea taxelor de participate la probele Maratonului Olteniei a fost suplimentată de CEZ România, până la suma de 15.000 de Euro. Această a fost utilizată pentru achiziționarea de echipamente medicale care sprijină activitatea Centrului de Transfuzii Sanguine Vâlcea de asigurare a necesarului de unități de sânge și componente sanguine spitalelor din județul Vâlcea.

 

În prezent, Maratonul Olteniei este cel mai mare proiect de responsabilitate socială al Grupului CEZ în România. Potrivit raportului de impact lansat de organizație cu sprijinul societățîi de audit Deloitte, doar în anul 2016, 10.000 de pacienți din județul Vâlcea au beneficiat de donațiile realizate de Grupul CEZ în România. Totodată, în același ani, peste  3,26 de milioane de oameni, mai mult decât numărul românilor stabiliți în străinătate, au avut acces la programe sociale create de către Grupul CEZ în România.

S-a lansat Manualul Bune practici corporate: top proiecte marketing & CSR prin sport

de la stanga la dreapta: Roxana Lupu, Adrenallina Sports PR & more, Eliza Rogalski, Rogalski Damaschin Public Relations, Bogdan Antohe, Smartatletic, Ionela Paunica, Telekom Romania, Anamaria Bajan, Grupul Caroli Foods

 

Adrenallina Sports PR & more, prima agenție de PR din România dedicată comunicării în zona sport, viață sănătoasă, wellness,  a lansat pe piață prima ediție a manualului Bune practici corporate: top proiecte marketing & CSR prin sport, ce trece în revistă cele mai importante și inovatoare proiecte dezvoltate intern sau extern de companiile din România în zona sport, viață sănătoasă, wellness, educație prin și pentru sport, wellbeing.

 

Manualul, o premieră pentru piață, a fost lansat cu ocazia ediției a 3-a Conferinței Sports Marketing în România, organizat de agenție.

 

 

În cadrul evenimentului, reprezentanți ai companiilor, manageri de marketing, de CSR și comunicare internă sau country manageri au împărtășit audienței din strategia de comunicare și implementare a proiectelor care au legătură cu sportul și viața sănătoasă.

 

“În 2011, când am organizat prima ediție a evenimentului național <<Cea mai mare oră de sport>>, eram pionieri în piață, deoarece nu mai exista o astfel de inițiativă, axată pe educație prin mișcare și o viață santatoasa printr-o dietă echilibrată și adresată publicului larg. Am ajuns la a 8-a ediție, am crescut frumos în toți acești ani și am devenit un adevărat festival de sport și sănătate, desfășurat în 3 orașe, timp de 12 ore, în cadrul căruia susținem cauze caritabile și oferim nu doar clase de fitness, concursuri și zone de sport variate, ci și servicii medicale de ultimă generație (prin BTL România), cursuri de prim ajutor efectuate de către Crucea Roșie și alte teste generale. Conceptul ediției din acest an va fi realizat în urma studiului național pe care îl realizăm în acest moment.”,  a declarat Ionela Păunică, Senior Coordinator Internal Communication, Corporate Events & Corporate Responsibility Department, Telekom România.

 

“Ne bucură prezența noastră în acest top al celor mai semnificative inițiative corporate în zona marketing și CSR prin sport. Atunci când le-am așezat <<pe hârtie>> ne-am gândit în primul rând la cum putem sprijini – comunități, societate, angajații noștri. Maratonul Olteniei se dovedește un pariu câștigat: de la prima ediție, din 2012, și până acum numărul participanților la cele două probe sportive a crescut considerabil, la fel și implicarea colegilor noștri din CEZ, atât ca participanți la curse cât și ca voluntari. Faptul că am reușit împreună să facem un bine în jur, sprijinind diverse centre de sănătate din Râmnicu Vâlcea, cu reală nevoie de ajutor, este cea mai mare satisfacție.

Programul dedicat angajaților noștri, demarat în acest an, axat pe mișcare, viață sănătoasă și wellbeing este o altă bornă importantă în această zonă. Angajații noștri sunt bunul cel mai valoros al companiei, iar asta e mai mult decât o lozincă, e o preocupare reală care ocupă un loc important în strategia de afaceri a Grupului. Prin CEZenificare am căutat să răspundem unor nevoi concrete de educație și practică pentru un regim sănătos de viață și faptul că programul, așa cum a fost conceput, răspunde acestor nevoi, a fost dovedit atât prin numărul dublu de înscrieri față de locurile disponibile, cât și prin prezența 100% la ateliere după prima jumătate a programului”, spune Angelica Barbu, Director Comunicare și Marketing, Grupul CEZ România.

 

 

 

“Unul dintre cele mai importante aspecte pe care îl urmărim atunci când luăm decizia de a susține un eveniment sportiv este oportunitatea de a crea o experiență unică și memorabilă tuturor celor prezenți la eveniment. Pentru a putea crea această experiență luăm în considerare:

  1. evenimentul să unească un target relevant brandului dar și numeros pentru experiența pregătită;
  2. să avem valori, principii dar și obiective comune;
  3. să primim deschiderea organizatorilor pentru a crea o experiență deosebită în interacțiunea cu brandul.

Un foarte bun exemplu este evenimentul Titans Trianthlon, powered by Campofrio, în cadrul căruia am reușit să creem prima experiență inițiată de o gamă cu 100% ingrediente naturale, gama Maestro, printr-o activare personalizată pentru toți participanții la Triathlon. Pentru că un om poate uita ce i-ai spus, dar nu va uita niciodată ceea ce a simțit la un moment dat. “, spune Anamaria Bajan, Marketing & PR Director, Grupul Caroli Foods.

 

Manualul poate fi comandat de pe website-ul agentiei: https://adrenallinamedia.ro/top-proiecte-marketing-si-csr-prin-sport/

 

Criteriile majore în selecția proiectelor din Manualul de bune practice au fost anvergura, cauza susținută și semnificația, mai ales în zona de educație pentru ceilalți (comunitate, copii, public larg), iar cercetarea a avut ca punct de plecare studiul în premieră lansat de agenție în cadrul ediției anterioare a Conferinței, și anume TOP Companii din România implicate în sport. Studiul poate fi descărcat, în mod gratuit, de pe site-ul agenției:  https://adrenallinamedia.ro/wp-content/uploads/2017/05/studiul-top-companii.pdf

 

Partenerii evenimentului:

Gold: CEZ Romania, Telekom Romania

Silver: Campofrio, Grupul Caroli Foods

Partener tehnic: Gerble, Nutrivita

 

# # #

Adrenallina Sports PR & more este prima agenție de PR din România dedicată comunicării în zona sport, viață sănătoasă, wellness. Oferă servicii de strategie & branding, organizare eveniment, strategii corporate social responsibility (CSR), programe de motivație prin sport și viață sănătoasă pentru companii.

Detalii suplimentare la www.adrenallinamedia.ro.

*Adrenallina, Sports PR & more este parte a Adrenallina Media, ce cuprinde şi www.adrenallina.ro, cea mai cunoscută platformă de sport de anduranță şi aventură din România în alergare, ciclism, triatlon.

Maratonul Olteniei: ai genă de maratonist?

 

Aproape 60% dintre românii activi din punct de vedere sportiv au participat cel puțîn o dată în viață la o competiție sportivă, potrivit studiului Ivox Competițiile sportive la români, derulat cu ocazia celei de-a șasea ediții a Maratonului Olteniei, un eveniment CEZ România.

Studiul Ivox inițiat de CEZ România cu scopul de a analiza comportamentul și motivația participanților la competițiile sportive pentru amatori s-a derulat în mediul online, în perioada 19 – 23 aprilie 2018, pe un eșantion format din 1.123 de respondenți.

 

Rezultate

4 din 10 respondenți ai studiului se declară persoane active și foarte active din punct de vedere sportiv.

Frecvența cu care cei mai mulți români – din categoria celor care fac sport – practică diverse activități sportive este de 1-2 ori pe săptămână, iar cei mai mulți au început să practice un sport mai devreme de 16 ani.

Dintre cei care practică sport cu regularitate, 59% au participat cel puțin o dată la o competiție sportivă. În ultimul an, cei mai mulți respondenți au participat la 1-2 competiții (31%), în timp ce 25% dintre respondenți au participat la cel puțin 3 competiții sportive.

O altă constatare  a studiului este aceea că numărul românilor care au participat, în premieră, la un maraton după vârsta de 40 de ani este mai mare decât al celor cu vârste cuprinse între 30 – 39 de ani (7% față de 4%).

Pentru cei mai mulți dintre respondenți este important ca în competiții să termine cursa (79%) și să fie în mijlocul evenimentelor, bucurându-se de compania prietenilor (77%).

 

Principalii factori motivatori pentru participarea la competiții sportive sunt:

– nevoia de a-și testa și depăși limitele (70%)

– dorința de a susține o cauză în care cred (67%).

 

Cauzele sociale cu care românii rezonează cel mai bine sunt: achiziționarea de echipamente medicale, susținerea tratamentelor pentru pacienți cu boli grave, dar și oferirea de burse de studii pentru copiii și tinerii proveniți din familii nevoiașe.

 

Popularitatea curselor și proximitate

În opinia respondenților la acest studiu, cel mai popular eveniment din categoria MTB este Maratonul Olteniei, un eveniment sportiv organizat de CEZ România, una dintre cele mai mari companii locale din domeniul distribuției și furnizării de energie electrică, activă cu precădere în zona Olteniei.

Românii sportivi participanți la acest studiu au spus că sunt dispuși să se deplaseze la competiții organizate în afara localității de reședință, așa încât 4 din 10 ar fi dispuși să străbată maximum 50 km, pentru a participa la un concurs, în timp ce 3 din 10 români ar călători peste 300 km pentru o astfel de ocazie.

 

Maratonul Olteniei și “gena de maratonist”

Antrenamentele ocupă un loc important în agendele românilor activi din punct de vedere sportiv. Cei mai mulți petrec între 3 și 5 ore pe săptămână făcând sport  (36%), în timp ce 3 din 10 români dedică peste 6 ore săptămânal activităților sportive.

Jumătate dintre respondenți își urmăresc performanțele și își țin evidența timpilor în activitatea sportivă.

Pe lângă perseverență și rezistență, un alt element care contribuie la antrenarea “genei de maratonist” este capacitatea de a depăși eșecul, astfel că cei mai mulți respondenți spun că nu se dezarmează și revin la aceeași competiție sportivă, dacă nu reușesc să își atingă obiectivul din prima încercare.

 

Ediția de anul acesta a competiției se derulează sub conceptul-umbrela “Ai genă de maratonist?”, propunându-și să investigheze în ce măsură datele genetice și competențele dobândite contribuie la creșterea performanțelor personale și la conturarea caracterului de învingător.

Grupul CEZ în România este organizatorul competiției Maratonul Olteniei, care se adresează pasionaților de MTB și alergare montană. Pentru prima dată în istoria Matonului Olteniei, anul acesta alergătorii și cicliștii amatori se vor putea întrece în cinci probe de concurs: sâmbătă, 25 august – Cursa MTB Cross-country, cu două variante de traseu (33 km și 51 km) și duminică, 26 august – Cursa Trail Run, cu trei variante de traseu (crosul de 10.5 km, semimaratonul de 21.5 km și maratonul de 42 km).

Uleiul de pește – beneficii pentru cei activi

 

O știți pe aia cu studiile cercetătorilor britanici, nu? Ei bine, pe subiectul suplimentelor din ulei de pește nu se înțeleg prea bine nici între ei :).

Practic, jumătate spun că efectele consumului de ulei de pește și suplimente aferente sunt certe și dovedite, cealaltă jumătate spune că înghițim capsule degeaba.

Așadar, a curs multă cerneală pe acest subiect.

 

Japonezii și peștele

 

Am găsit un studiu interesant – derulat în 2014, de data asta de cercetătorii americani!, mai exact cercetători ai Facultăţii de Sănătate Publică din cadrul Universităţii Pittsburgh – care spun că rata bolilor de inimă în Japonia este mult mai scăzută faţă de Statele Unite, Canada, Europa de Vest şi Australia.

Rezultatele scot la iveală faptul că în Japonia consumul de peşte bogat în Omega 3 este mult mai mare decât în alte naţiuni dezvoltate – bărbaţii niponi adulţi consumă aproximativ 100 de grame de peşte în fiecare zi – și oamenii de știință consideră că acesta este motivul incidenței scăzute a bolilor cardiovasculare.

Cât privește suplimentele alimentare cu ulei de pește și acizi grași Omega 3, vă spuneam în concursul nostru de săptămâna trecută despre Herbalifeline Max, un produs Herbalife care are grijă de sănătatea inimii, a creierului și a ochilor. De asta se ocupă mai ales acești doi compuși fundamentali, acizi grași esențiali – EPA (acid eicosapentaenoic) și DHA (acid docosahexaenoic).

 

 

Care sunt beneficiile?

 

În ultimii ani s-au efectuat multe studii cu privire efectele acestor doi compuși asupra organismului și unele dintre ele spun că printre acestea s-ar afla, alături de cele menționate mai sus: atenuarea simptomelor de scleroză multiplă,  protejarea împotriva depresiei , sprijin pentru adolescenții cu ADHD, îmbunătățirea memoriei, prevenție în boala Alzheimer.

 

Am cerut o opinie de specialitate pe acest subiect de la medicul nutriționist Corina Zugravu, mai ales despre legătura directă între consumul regulat de  Omega 3 şi reducerea riscului de boli cardiovasculare.

Acizii graşi cu lanţ lung omega 3 (DHA şi EPA) au efect asupra scăderii tensiunii arteriale precum și a trigliceridemiei. Este clar că ameliorând acești factori de risc se reduce şi riscul de boală cardiovasculară.  Exista si dovezi clare ca isi aduc aportul  la buna functionare a inimii. Toate aceste afirmatii se  bazeaza pe multe cercetari stiintifice, care au fost  judecate de Autoritatea Europeana de Siguranta Alimentara (EFSA) ca fiind solide.

În consecinţă, produsele cu EPA şi DHA au căpătat dreptul de a purta menţiuni de sănătate legate de aparatul cardiovascular, certificate de Autoritatea Europeană de Siguranţă Alimentară (EFSA), spune Corina Zugravu.

 

Nutriționistul spune că este certificată o legătură directă a consumului de ulei de pește și în ceea ce privește sănătatea creierului și a vederii.

Cercetările au arătat o relaţie clară cauză-efect între ingestia de DHA şi funcţionarea creierului şi a retinei. Oricum, creierul nostru are peste 60% grăsime şi cea mai mare parte din DHA din corp se găseşte în creier. Explicaţia este destul de complicată, dar, pe scurt, DHA contribuie la dezvoltarea pre şi postnatală a creierului, mai ales a cortexului vizual şi a retinei, contribuie la sinteza de neurotransmitatori si de mediatori  imuni și intră în componenţa membranei celulelor neuronale, adaugă medicul. 

 

Cum ajută uleiul de pește in sport?

 

Un alt studiu, din 2013, arată cum consumul de ulei de pește bogat în acizi grași omega-3 de către sportivi îmbunătățește funcționarea vaselor de sânge, reduce inflamația cauzată de efort și crește cantitatea de energie din grăsime.

De asemenea, se mai arată că suplimentarea cu ulei de pește atenuează stresul oxidativ  rezultat în urma exercițiilor fizice intense.

Cum spuneam, reduce inflamația indusă de efort, dar și diminuează durerea musculară cu debut întârziat, crește rata de recuperare și reduce riscul de infecție.

Se pare că are efect și asupra performanței sportive, arată același studiu: îmbunătățește curgerea sângelui prin mușchii scheletici, având astfel un efect direct asupra performanței.

În caz că nu va dați în vânt după suplimente, iată câteva alimente bogate în acizi graşi Omega 3: peştele gras: hamsiile, heringul, sardinele, somonul, păstrăvul şi macroul, seminţele de in și cânepă, spirulina, nucile, ouăle, seminţele de chia, busuiocul proaspăt, legumele cu frunze de culoare verde închis, precum spanacul, tarhonul uscat.

Poftă bună! 🙂 și nu uitați să va înscrieți în concurs, premiile sunt faine! 🙂

EXCLUSIV. Wim Hof, THE ICEMAN: Oricine își poate controla sistemul imunitar!

Wim Hof (c) Becoming SuperHuman

 

Cine este Wim Hof, cunoscut în întreaga lume sub numele de Omul de Gheață – The Iceman? O să aflăm imediat mai multe, pentru că tocmai avem un interviu cu el în exclusivitate :D.

 

Este un olandez de 59 de ani devenit celebru prin capacitatea sa de a rezista la frig extrem, deținător a 26 de recorduri mondiale, un tip care a setat noi limite pentru anduranța umană.

 

Este singurul om din lume care poate sta sub gheață timp de 1 oră, 52 de minute și 42 de secunde, fără ca temperatura corpului său să sufere modificări (record setat de el în 2011). La 51 de ani, Hof a terminat un maraton în Finlanda, la temperaturi de -26 de grade Celsius, „echipat” doar cu pantaloni scurți :D; a urcat pe Kilimanjaro în 2 zile, în …șlapi și pantaloni scurți…

 

Cum face asta? Wim spune că nu e nimic special cu privire la el, pur și simplu aplică o metodă (www.wimhofmethod.com) ce implică tehnici de respirație – metodă patentată deja de el – prin care își controlează mintea și… sistemul imunitar.

Wim organizează expediții și tabere în toată lumea, prin care ii învață pe oameni această tehnică și spune că după 4 zile cursanții încep deja să își controleze mintea și corpul și să reziste la temperaturi de îngheț.

Dar de ce ai face asta? Pentru că, spune Wim Hof, sunt o mulțime de beneficii asociate cu această practică, legate de sănătatea fizică și psihică, dar și de capacitatea de anduranță, care, spune el, crește semnificativ.

Haideți să aflăm direct de la el despre asta:

 

 

Roxana Lupu, Adrenallina.ro: Ai realizat provocări aparent imposibile, cum ar fi că ai urcat până pe pe vârful muntelui Kilimanjaro în două zile,  purtând doar pantaloni scurți sau că ai rezistat aproape 2 ore într-o baie de gheață….; ambele sunt recorduri mondiale – câteva dintre cele pe care le deții.

Cum ai descoperit că ai capacitatea de a rezista la frig extrem?

 

Wim Hof: Înainte de a ajunge la asta, am practicat mult yoga, kung fu, karate – filosofii. Apoi, într-o zi, am fost atras de frig, de gheața dintr-un în canal, și am intrat acolo, am sărit; am descoperit că mă simt bine. Și asta mi-a fost motivația până acum.

 

Cum ai intrat în contact cu meditația tibetană Tummo, care te-a influențat destul de mult…

 

După cum am spus, am intrat adânc în toate disciplinele ezoterice și așa am aflat despre doctrina Tummo. Dar pentru că nu aveam bani să mă duc în Tibet să învat despre Tummo cu călugării, natura s-a dovedit a fi profesorul și mentorul meu iar canalele și lacurile reci au devenit spațiul meu de practică.

 

(n.r. Hof spune că a câștigat această abilitate a rezistenței la îngheț grație acestei practici antice de meditație himalayana, pe care a practicat-o ani la rând, însă fără implicațiile religioase pe care le presupune. Tummo se traduce prin „foc interior”. În unul din multiplele interviuri acordate publicațiilor internaționale, a declarat: „Tummo mă face să mă încălzesc atunci când stau în frig prin concentrare mentală. Îmi face corpul cald, pur și simplu. E ca și cum apăs un buton de căldură.”)

 

(c) Red Bull

 

Cum te-a ajutat, la nivel personal?

 

Am devenit o persoană foarte rece – hahahaha! Dar nu, a activat cu adevărat un control mai profund asupra trupului și a creierului meu și a energiei pe care am primit-o prin practică.

 

Ai transformat această abilitate într-o metodă brevetată, cunoscută în întreaga lume că Wim Hof ​​MethodA fost greu să-i convingi pe ceilalți că, așa cum spui, tehnica se poate învață de către oricine? Și că toată lumea își poate pregăti trupul și mintea pentru a face față temperaturilor de îngheț?

 

La început, era greu să convingi oamenii de beneficiile respirației și ale frigului. Atunci a venit știința cu dovada. Nu mai era doar o convingere, era un fapt dovedit.

 

Hof in experiment stiintific, la Institutul Feinstein din Long Island, USA, unde a stat 72 de minute acoperit cu gheata. Temperatura sa a ramas de 37 de grade Celsius pe toata durata experimentului. (c) Socawlege.com

 

(n.r. Wim Hof s-a supus de bunăvoie mai multor experimente științifice, pentru a dovedi valabilitatea practicii sale. Printre altele, un studiu publicat de către Academia Națională de Științe din America afirmă că, prin hiperventilatie conștientă, Hof își poate crește pulsul cardiac, nivelurile de adrenalină și alcalinitatea sângelui. Aici aveți un reportaj realizat de Vice cu privire la capacitățile lui.)

 

 

Subliniezi beneficiile pentru sănătate asociate cu aplicarea metodei. Care sunt cele mai importante?

Cel mai important este că îți controlezi sănătatea psihică. Și chiar SIMȚI ASTA, așa cum spun eu mereu că „a simți înseamnă a înțelege”. Cred că suntem capabili să abordăm și să vindecăm boala, atât fizică, cât și psihică, așa cum este ea, cu ajutorul naturii și a metodelor naturale.

 

(n.r. alte beneficii ale expunerii la frig ar include – o spun și unele studii – acumularea a ceea ce se cheamă țesut adipos maro, ce determină pierderea de grăsime și un sistem imunitar fortificat; de asemenea, s-ar echilibra nivelurile hormonale, ar crește calitatea somnului și s-ar produce endorfine – substanțe chimice din creier care provoacă o stare de bine.

Wim Hof merge mai departe de atât și afirmă că această tehnică poate ameliora simptomele sclerozei multiple, artritei, diabetului, depresiei clinice, anxietății, cancer și altele)

 

(c) Becoming Superhuman

 

 Cum poate un stil de viață care încorporează exercițiile de respirație pe care le propovăduiesti să ajute sportivi și atleți de anduranță să-și crească performanța?

 

Rezistența este direct legată de alcalinitate – un corp inflamat nu poate performa. Tehnicile de respirație fac corpul să fie alcalin. Îmbunătățește semnificativ rezistența la antrenament și antrenamentele legate de zona cardio. Oamenii învață să implice în mod conștient respirația, ceea ce scade anxietatea legată de performanță.

 

Cât de sigură este metoda pentru ca oricine să practice singur? Care sunt recomandările tale în acest sens? 

 

Ca în cazul oricărei tehnici puternice, precauția este justificată. Persoanele cu condiții specifice de sănătate și nu numai ar trebui să consulte site-ul web pentru a obține informații despre cum să pună în aplicare tehnicile în condiții de siguranță. Dacă faceți asta singuri, dupa ce va documentați, mergeți pe instinct și amintiți-vă să nu forțați niciodată.

Vă recomand să practicați tehnica într-un grup, este aproape tribal și minunat.

(n.r.: Pentru cei mai mulți oameni, expunerea la aceste temperaturi este foarte periculoasă: corpul reacționează la început prin a redirecționa fluxul de sânge, de la extremități (degete, nas, urechi, tălpi) către organele interne care asigura supraviețuirea. Rezultă curând hipetermia și odată ce temperatura corpului scade sub 30 de grade Celsius survine moartea, în câteva minute, în cele mai multe cazuri.)

 

Alaturi de cursantii care practica metoda (c) Spafinder

 

Imagine din expeditiile organizate de Wim Hof (c) Vox Magasine

Ai fost subiectul unor experimente științifice, toate arătând un răspuns neobișnuit al corpului tău la temperaturi extreme: se pare că ai reușit să îți antrenezi sistemul imunitar, o descoperire revoluționară, deoarece se crede că noi, oamenii, nu avem control asupra lui. Unde este secretul?

 

Secretul este că oricine poate să o facă, deci nu există nici un secret. Că urmare, fă-o și atât!

 

Cât durează în cazul unui cursant să stăpânească artă manipulării asupra sistemului său imunitar? Care este reacția medie a participanților la atelierele și expedițiile tale?

 

Durează aproximativ patru zile – dar este fundamental mentalul, trebuie făcut totul cu convingere. Este logic, dacă mintea este în altă parte, nu poti să te conectezi și să faci totul diferit.

Reacția medie nu este alta decât transformarea. Participanții la atelierele noastre experimentează un sentiment general de control și încredere în corpul lor – libertate.

 

 

Ai spus că vrei să-ți trăiești viața la maxim, ce înseamnă exact asta pentru tine?

A cunoaște sufletul, scopul vieții – care este dragostea. Să-mi controlez propria energie a corpului și a minții. Să fiu fericit.

 

Ai dus acest lucru la un nivel superior, transformându-l în misiunea ta de viață. De ce?

A fost mai întâi o misiune personală de a-mi provoca corpul și mintea, dar adevărata misiune a venit atunci când am putut să-i ajut pe ceilalți cu această metodă.

 

Cât de puternice sunt mintea și corpul nostru și de ce avem nevoie pentru a debloca acest potențial latent?

Capacitatea înnăscută a minții și corpului nostru depășește cu mult ceea ce credem noi că e posibil. Nu doar că putem face mai mult decât credem noi, SUNTEM mai mult decât credem.

 

Este lumea pregătită pentru descoperirile tale? 

Este timpul pentru schimbare și acum suntem noi cei care fac această schimbare să se întâmple, așa că trebuie să ne ridicăm împreună.

 

 

 

English version

Roxana Lupu, Adrenallina.ro: We are honoured you accepted this interview, so thank you for the very beginning!  You have accomplished aparently impossible feats, like reaching the top of Mount Kilimanjaro wearing shorts within two days or resisting almost 2 hours in an ice bath, all world records – to name a few…How did you discover you have the ability to withstand extreme cold?

Wim Hof: Before I began to go into the cold, I had already practiced a lot of yoga, kung fu, karate – philosophies. Then one day, I got attracted to the cold, ice in the canal, and I went in, there I discovered it felt so good. Which has been the guiding motivation up till now.   

 

Where did you first get in contact with Tibetan Tummo meditation, as I’ve read may have had an influence upon you?   

As I said, I dove deep into all esoteric disciplines and along with that I found the Tummo doctrine. But as I had no money to go to Tibet to learn about Tummo with the monks, nature proved to be my teacher, the cold canals and lakes became my space for practice.

 

How did it helped you, on a personal level?

I became a very cold person – hahahaha! But no, it really activated deeper control over my body and brain, and stacks of energy I got from practice.

 

You have transformed this ability into a patented method, known worldwide as Wim Hof Method.  Was it/is it hard for you to convince the others that, as you say, the technique is learnable, and everyone can train his body and mind to cope with freezing temperatures?

 

In the beginning it was hard to convince people of the benefits of the breathing and that of the cold. Then science came, and with that proof. It was no longer just a belief it was now fact.  

 

You emphasize the health benefits associated with the practise of the method. What are the most important ones?

 

The most important is that you are in control of your own sanity. And that you really SENSE that, as I always say ‘feeling is understanding’. I believe that we are able to tackle disease as it is, both physical and mental, with the helping hand of natural methods.   

 

How can a lifestyle that incorporates the breathing exercises you are preaching can help athletes and endurance athletes boost their performance?

Endurance is directly related to alkalinity – a sore body cannot perform. The breathing techniques make the body right on alkaline. It improves endurance and cardio related training significantly. People learn to consciously involve breathing, which lower the anxiety related to performance.

 

How safe is your method for anyone to practice alone and what are yours recommendations?

As with any powerful technique precaution is warranted. People with specific conditions should refer to the website to gain information on how to implement the techniques safely. Doing it alone, follow you feeling, remember to never force. I recommend to do it in a group, it is tribal – beautiful.

 

You have been the subject of some scientific experiments, all showing an unusual response of your body to extreme temperatures: seems like you suceeded to train your imune system, a revolutionary discovery, as it is believed we humans have no control over it. What’s the secret? 

The secret is that everyone is able to do it, so there is no secret. Thus, DO IT! How long does it take a learner to master the same manipulation over his imune system? What is the average reaction of the attendees of your workshops & expeditions?    It takes about four days, however don’t forget the mindset, really do it with conviction. It is logical, if you mind is somewhere else, you are unable to connect and make the difference. The average reaction is no less than transformation. Attendees of our workshops experience an overall feeling of control and trust in the body – freedom.

 

You’ve said you want to live your life to the fullest, what does that exactly mean for you? 

To know the soul, the purpose of the life – the love. To own my own energy and control over my mind, fully. In short, be happy!   

You have taken this to a superior level, transforming it into your life mission. Why is that?

It was first a personal mission of challenging my body and mind, but the real superiority came when I was able to help others with the method.    How powerful do you think our mind and body are and what do we need in order to unlock the potential?   The inborn capacity of our mind and body far exceeds what we think. We cannot only do more that we think, we are more than we think.

 

Is the world ready for your discoveries? It is time for change and we are now the ones to make this change happen, so we must stand up together.

 

Alexandru Ioan: Încerc să nu treacă o zi fără să fac sport

Alexandru Ion

Am început să fac sport din nou la vârsta de 40 de ani.

Am reluat începând să merg cu bicicleta cu fiul meu, că însoțitor, și încet-încet am redescoperit beneficiile sportului. Mă simțeam din ce în ce mai bine și am început să fac antrenamente mai dese pe distanțe din ce în ce mai lungi.

 

Îmi amintesc că la început a fost destul de greu să întru în formă.

 

A fost nevoie de multă perseverență să ajung în aproximativ 1 an la o formă rezonabilă, care să-mi permită să particip onorabil la competiții sportive de amatori.

 

Prima mea competiție a fost la Ziua B, în pădurea Cernica (mountainbike).

 

Am ieșit undeva pe la jumătatea clasamentului, dar am găsit acest lucru motivant să continui.

 

Antrenamentele mele constau aproape zilnic în mers 1-1.5 ore dimineața, cu bicicleta afara sau la indoor cycling, depinde de anotimp sau vreme în general.

 

Încerc să nu treacă o zi fără să fac sport, iar în weekend ies la ture mai lungi cu prieteni în jurul Bucureștiului.

 

 

Sportul meu preferat este ciclismul pentru că am descoperit că mi se potrivește din toate punctele, și fizic și mental.

 

Plăcerea de a merge cu bicicleta în natură este inegalabilă și are nenumărate beneficii.

 

Cea mai pregnantă amintire dintr-o cursă este cea de la Geiger – Triada MTB din anul 2017. A fost o cursă solicitantă, cu multe obstacole și denivelări mari, dar foarte frumoasă. Probabil cea mai dificilă din punct de vedere tehnic la care am participat, dar m-am bucurat că am terminat-o pe un loc onorabil și cu bine.   Bineînțeles există și multe alte amintiri, curse prin noroaie, etc.

 

 

Competiția mea preferată este Transilvania Bike Trails, datorită peisajelor inegalabile și a traseului din acea zonă de poveste, Saschiz – Viscri.

 

 

Cel mai mândru sunt de evoluția mea în ultimul an, în care am urcat de mai multe ori pe podium la diverse concursuri, în special la cele de la Riders Club, bineînțeles la nivel de amator, lucru care m-a încurajat să continui să mă pregătesc.

 

Prietenii mei spun că am o altă alură de când fac sport intens, am slăbit, sunt mai energic în tot ce fac, mai motivat și cu o stare mentală foarte bună. Bineînțeles că încerc să îi conving să facă sport!

 

Am aflat despre mine că îmi pot atinge noi limite din punct de vedere fizic, pe care la a doua tinerețe le credeai de neatins.

 

Îți trebuie puțină disciplină și ceva perseverență să-ți schimbi stilul de viață!

 

Sportul mă face să mă simt foarte bine din punct de vedere fizic și îmi dă energia de care am nevoie zi de zi.

 

Conduc un unit de 600 de oameni și viața în corporație poate fi foarte solicitantă din punct de vedere emoțional, sportul regulat și intens fiind un remediu excelent la presiunea și stresul zilnic.

 

Uneori, mi se întâmplă să pun sportul ca prioritate în detrimentul altor activități zilnice, pe care înainte nu concepeam să nu le fac.

 

Descoperi că ai timp de fapt să  faci ceea ce îți dorești, că unele lucruri chiar nu sunt necesare, și că poti să îți găsești timp pentru sport.

 

Obiectivul meu în 2018 este să mă mențin la același nivel competițional ca în anul precedent.

 

Si să reușesc să particip la principalele competiții de ciclism MTB pentru amatori.

 

Dacă ar fi să recomand ceva din experiența mea, aș spune că sportul trebuie integrat în viața de zi cu zi.

Este un lucru important și te menține în formă fizică, sănătos, are importante beneficii asupra mentalului și nu în ultimul rând te conectează cu natura.

 

*Fotografii arhiva personala

Hidratarea în competiții sportive

(c) Run to the finish

Raluca Mihăilă

 

Atunci când ne pregătim pentru un obiectiv sportiv trebuie să avem în minte, dincolo de antrenamente și odihnă, un plan alimentar corect, de susținere a efortului.

Și, în primul rând, trebuie să știm să ne hidratăm corespunzător, deoarece asta ne poate influența rapid performanța, atât la antrenamente, dar mai ales în timpul cursei.

 

Mai întâi, despre deshidratare

 

Să pornim puțîn invers și să analizăm ce înseamnă deshidratarea: este un fenomen care se întâmplă atunci când corpul nostru pierde apă și/ sau sodiu astfel încât nu mai poate funcționa optim.

În timpul efortului există o tendință permanentă de pierdere de apă prin transpirație – în toate sporturile, cu excepția înotului.

 

Pierderea se poate întâmpla atât la nivel extracelular (unde se adăpostește aproximativ 1/3 din volumul de apă din corp), cât și intracelular (care conține 2/3 din acest volum). Pierderile intracelulare sunt cele mai periculoase deoarece refacerea, adică rehidratarea celulară, durează mai mult.

 

În eforturile de lungă durată, de anduranță, transpirația provine în special din apă extracelulară, în timp ce în eforturile de intensitare mare ea provine din apă intracelulară.

 

Pentru a înțelege care sunt efectele unei hidratări incorecte haideți să vedem ce se întâmplă atunci când nu bem suficientă apă: la o deshidratare redusă, de doar 1% din greutatea noastră totală, apare senzația de sete și organismul are probleme în reglarea temperaturii, ceea ce duce la scăderea capacității de efort fizic.

 

Mai mult, o deshidratare între 3-5% din greutatea corpului afectează abilitatea organismului de a utiliza oxigenul eficient, ceea ce influențează semnificativ performanța sportivă.

În plus, apar simptome precum gură uscată, piele uscată, greață și oboseală.

 

Senzația de sete este de obicei un bun indicator al faptului că suntem deshidratați, dar uneori organismul ne poate da semne contradictorii. De aceea, pentru a fi siguri că nu suntem deshidratati, putem încerca un test foarte simplu, scoatem limba și întrebăm un prieten :). O limba lucioasă înseamnă că suntem bine hidratați, un aspect aspru înseamnă că trebuie să aducem apă în corp.

 

Sigur, în timpul unei curse un astfel de gest poate fi interpretat ușor diferit de către ceilalți concurenți :D. Așa că te poți ține de o regulă simplă: bea apă (simplă sau cu lămâie) la interval regulate, chiar dacă nu simți senzația de sete.

 

Efectele negative depind și de rapiditatea cu care se instalează deshidratarea – o deshidratare rapidă, chiar dacă nu foarte mare, modifică mult mai mult capacitatea noastră de efort. Asta se întamplă de obicei la efort intens pe temperatura crescută.

 

Este important să testăm reacțiile organismului nostru încă din perioada antrenamentelor, pentru a urma cel mai corect plan de hidratare în funcție de specificul nostru și tipul de efort depus, pentru a obține rezultatele maxime în cadrul cursei finale.

 

Cum prevenim deshidratarea?

 

Ne hidratăm, clar! 😀 Dar ce bem, când, cât și cu ce frecvență?

Să analizăm un pic băuturile pentru sportivi – acestea sunt de 3 tipuri:

 

  1. Hipotonice (care conțin glucide și electroliți în cantitate mică, sub concentrația normală din lichidele organismului);

 

  1. Izotonice (similare, din punct de vedere al concentrației glucidelor și electrolitilor, cu lichidele organismului);

 

  1. Hipertonice (concentrație crescută de de glucide și electroliți, peste nivelul lichidelor corpului).

 

 

Inainte de cursă

Procesul de hidratare al organismului începe încă înainte de cursă.

 

Se recomandă astfel prehidratarea, respectiv consumarea unei cantități de 0,5 l lichide înainte de începerea efortului. Putem consuma apă simplă, o băutură hipotonică sau o băutură preparată de noi, slab îndulcită (25 gr de miere/ zahăr la 1 l de apă).

 

De asemenea, în timpul efortului trebuie să avem grijă să bem lichide regulat, cam 200 ml la fiecare 5 km alergați, de exemplu.

Ce bem? În funcție de tipul de efort depus putem alege apă, o băutură hipotonică (efort de 1 oră), izotonică (efort intens, rezistență și forță), săruri de hidratare.

 

Atunci când vorbim despre ciclism, să avem în minte faptul că sărurile de hidratare sunt foarte importante în timpul efortului, iar post efort sa administrăm electroliți.

 

Temperatura lichidelor este foarte importantă și depinde atât de temperatura mediului, dar și de gradul de încălzire a sportivului. Cele mai indicate sunt cele de 10-15 grade, deci nu foarte reci.

 

Atenție, băutură ideală nu trebuie să taie senzația de sete, ci trebuie să o mențină la un anumit nivel, pentru a ne putea continua constant rehidratarea!

 

 

Cu sare sau fără sare?

 

Îmbogățirea lichidelor cu sodiu este recomandată în cazul în care pierderile prin transpirație sunt semnificative iar timpul de rehidratare este scurt – în acest caz consumăm băuturi sărate sau îmbogățite cu săruri de hidratare.

 

Pentru un efort de tip maraton este recomandat consumul de apă alcalină, pentru a contracara acidoza (proces ce intervine în organism prin eliminarea acidul lactic). Astfel, este indicat să consumăm o băutură alcalină în primele 20 de minute după efort. O putem face noi acasă – apă și bicarbonat de sodiu, în proporția  1/2 linguriță la 1 litru.

 

Dar înainte să consumăm apă alcalină trebuie să acordăm atenție la analizele medicale – dacă avem deja un fond crescut de calciu nu consumăm apă alcalină, pentru a evita depunerile de calciu în organism.

 

Post cursă

 

Un alt aspect de care nu trebuie să uităm este perioada de refacere după efort, care trebuie să includă și rehidratarea, mai ales în cazul eforturilor de lungă durata.

 

Astfel, putem bea apă ușor îndulcită (pentru a reface și depozitele de energie ale organismului), apă cu sodiu, o băutură hipotonică sau izotonică, în funcție de efortul depus.

Să nu uităm că pierderile de lichid continuă și după efort, în perioada de refacere, deci trebuie să consumăm lichide timp de 2 – 4 ore după încheierea efortului, chiar dacă nu mai resimțim senzația de sete.

 

Nu în ultimul rând, trebuie să limităm factorii care duc la pierderi suplimentare de apă, precum:

– aportul de cafeină (Coca-Cola) și alcool, care duc la pierderi prin urină;

– activitățile care stimulează transpirația, de exemplu saună, expunerea la soare, băi foarte fierbinți.

 

Să nu cădem nici în extrema cealaltă și să ajungem să ne hiperhidratăm – o problema întâlnită mai frecvent în sporturile de anduranță, precum maratonul și ciclismul pe distanțe lungi.

 

(c) New York Nutrition Group

 

Scroll to top